Dzisiaj skupimy się na tym gdzie szukać i jak wybrać najważniejszych usługodawców weselnych. Celowo w tym tekscie omijam wybór sali weselnej, bo temat ten jest na tyle długi, że będzie on poruszony osobno.
Gdzie zatem zacząć poszukiwania swoich weselnych usługodawców ?? Według mnie, najlepszym jak do tej pory sposobem jest poczta pantoflowa, czyli polecenie przez kogoś. Każdy z nas ma kogoś, kto był na jakiejś imprezie…. ma jakiś znajomych, jakąś rodzinę, co niedawno brali ślub, wyprawiali wesele lub inną uroczystość i przechodzili przez cały etap przygotowań. Z racji tego, że znacie tych ludzi, wystarczy ich zapytać, czy byli zadowoleni ze świadczonych usług, czy podobała im się współpraca i czy finalny efekt był taki o jaki im chodziło… a może nawet lepszy. Bardzo często podczas przeglądania mediów społecznościowych, wyświetlają nam się jacyś nasi dalsi znajomi, którzy wyprawiali swoją uroczystość, dlatego ich też warto podpytać.
Według mnie, najlepszym jak do tej pory sposobem jest poczta pantoflowa, czyli polecenie przez kogoś. Każdy z nas ma kogoś, kto był na jakiejś imprezie….
Kolejnym miejscem gdzie warto zapytać się o wybranych usługodawców, jest lokal w którym planujecie wesel lub też inną zabawę. To właśnie tam co weekend lub nawet częściej pojawiają się usługodawcy związani z branżą. Na pewno jak zapytacie, właściciela, menadżera, czy nawet kogoś z obsługi, bez problemu wskażą kogoś kto według nich jest warty uwagi i z kim im się dobrze współpracuje.
Każdy wybór swoich usługodawców, zaczyna od kogoś innego. Jedni zaczynają od sali, inni od fotografa, a jeszcze inni dostosowują się do dj’a czy zespołu, żeby to właśnie oni prowadzili im tą uroczystość. Usługodawcy którzy kilka albo kilkanaście lat pracują w branży, też mają sporo kontaktów które mogą Wam polecić. Sam na swojej stronie posiadam zakładkę „partnerzy”, na którą każdy może wejść i nawet jeśli nie wybierze mnie, już może odnaleźć kilka osób i firm z którymi współpracuje. Warto zatem podpytać swojego fotografa o fajnego dj’a czy zespól i na odwrót, Gwarantuję, że każdy znajdzie kilka osób które może z czystym sumieniem polecić.
Największą bazą usługodawców jest bez wątpienia Internet. Z tym, że w przypadku internetu, jest to też jedna z bardziej skomplikowanych baz zwłaszcza jeśli mówimy o Facebooku. Jak większość osób w branży jestem tam zapisany, na różnego rodzaju forach, grupach związanych z weselami czy imprezami itp. Przerażające dla mnie jednak jest to – mówiąc od strony organizatora – jak przefiltrować te wszystkie polecenia. Przykład – wrzucacie post na grupie, że poszukujecie usługodawców na ten i ten termin. Mija 30 min, jest tam już 40 komentarzy, każdy poleca kogoś innego, po godzinie jest już 120 komentarzy, po dwóch godzinach mamy jakieś 170 komentarzy i każdy poleca kogoś innego. Szczerze nie zazdroszczę sprawdzania każdego po kolei… dlatego większość z nas po sprawdzeniu kilku z nich przestaje dalej sprawdzać. Jak więc poszukać usługodawców w internecie ?? Gdybym ja miał w internecie poszukiwanie kogoś do obsługi imprezy, najpierw sprawdził bym, ogólnie przeglądarkę, kto tam się pokazuje. Wydaje mi się, że ktoś kto przykłada się do swojej pracy, powinien mieć też ciekawe portfolio na swojej stronie internetowej, a nie tylko na facebooku czy instagramie, no ale mogę się mylić. |Później sprawdziłbym portale weselne i grupy facebookowe. Jeżeli po sprawdzeniu tych wszystkich rzeczy uda się wytypować, kilku usługodawców, przechodzimy do kolejnego etapu czyli, podjęcia wyboru.
Mamy już wytypowanych usługodawców, czas na zapoznanie się z ofertą i podpisanie umowy. Jak zatem wybrać tych odpowiednich ?? Tu internet jak najbardziej może okazać się pomocny. Wtedy już bezpośrednie dopytujemy o jedną lub kilka osób i dostajemy konkretne odpowiedzi. Ale jak to w internecie bywa, trzeba też brać pewne poprawki i nie można ślepo wierzyć we wszystko co tam jest napisane, zwłaszcza jeśli na większość komentarzy pozytywnych trafia się jeden bardzo krytyczny. Np. coś takiego – byłem na weselu i mi się nie podobało bo nie było disco polo – tylko, że nasz szanowny komentujący, nie wie, że np. Młoda Para umówiła się z dj’em czy zespołem, że ma takiej muzyki nie grać, bo w rodzinie większość nie przepada, nie lubi poza jednym wujem… i już teraz wiecie kto komentował. Także dużo ostrożności zwłaszcza przy pojedynczych odrębnych opiniach.
Ja jednak wychodzę, z założenia że najlepiej jest po prostu porozmawiać. Wstępnie rozmowa telefoniczna, ale najlepiej spotkać się na żywo, na niezobowiązującym spotkaniu, ewentualnie jakieś spotkanie online. Bardzo często same maile wysłane z ofertą nie mówią nam zbyt wiele o osobach którym mamy powierzyć obsługę najważniejszego dnia w swoim życiu. To właśnie podczas rozmowy, często idzie wywnioskować czy nadajemy na tych samych falach, czy dobrze się rozumiemy i często wychodzą też tematy, o których zapominamy zapytać w mailu a usługodawcy z racji swojego doświadczenia też mogą nam coś podpowiedzieć.
I na koniec Podpowiedź z mojej strony, na co jeszcze zwrócić uwagę przy kilku branżach: fotograf. O ile jego prace, wydaje mi się, że jest najłatwiej ocenić, bo często udostępniają swoje zdjęcia i widzimy jak one wyglądają, tak warto zwrócić uwagę na czas w jakim te zdjęcia do Was wrócą. Nie przerażajcie się tym, że terminy te będą kilkumiesięczne, bo wzięty fotograf, który przykłada się do swojej pracy i do obróbki zdjęć, też potrzebuje na to wszystko czasu. Nie przejmujcie się też tym, że nie dostaniecie 2 tys. zdjęć ze swojego wesela, bo tak naprawdę po co Wam to ?? Po co np., przeglądać jakąś ciocię na parkiecie w praktycznie tych samych 15 ujęciach. Warto jednak sprawdzić profil danego fotografa czy stronę internetową, jak długo działa, od kiedy jest na rynku, z tego względu, żeby nie okazało się, że ktoś dopiero zaczyna swoją przygodę z fotografią i myśli, że on też będzie robił takie ładne zdjęcia jak jakiś fotograf który pracuje 300km dalej. Dlatego na początek może pożyczy sobie kilka zdjęć z jego portfolio i wstawię jako swoje….. kamerzysta. Pomijając rzeczy o których mówiłem w przypadku fotografa, bo jak najbardziej one również tutaj mają zastosowanie, to poproście o cały film z wesela. Ja tak zrobiłem i nie żałuję. Najczęściej na profilu kamerzysty widzimy klip który trwa około 2-3 min i na nim wszystko wygląda świetnie. Warto zwrócić uwagę, jak wygląda cały materiał, czy nie rozjeżdża się kolor albo ostrość, jak z rozdzielczością na dużym ekranie, jak kamerzysta radzi sobie ze światłem na imprezie, jaki jest dźwięk w tym filmie, jak jest prowadzona kamera i jak wyglądają ujęcia. Bo może się okazać, że po zobaczeniu całego materiału, jednak na danego kamerzystę się nie zdecydujecie no i w końcu dj czy też zespół. Tutaj po kilkunastu latach pracy co nieco mogę się wypowiedzieć 😀 Na początku odsyłam Was do mojego wpisu w którym omawiamy różnicę między dj’em, a zespołem, bo z niego również możecie wyciągnąć kilka fajnych informacji. A poza tym warto zwrócić uwagę na kilka istotnych szczegółów takich jak: Jak wygląda stanowisko pracy dj’a czy zespołu i jak w razie co jest przygotowany, do jakiś ewentualnych awarii, do której godziny gra. Temat który dla mnie osobiście jest niepojęty, ale jednak z opowieści widać, że się zdarza – czy pije podczas grania a w zasadzie pracy – i nie mówię tutaj o wodzie czy o soczku. Jak długie przerwy są między blokami tanecznymi, jak długie ogólnie te bloki są, żeby nie okazało się, że 3 kawałki i pół godziny przerwy. Dopytajcie czy w przerwie w tle gra po cichu jakaś muzyka. Czy goście mogą podchodzić i coś zamawiać. Jaka muzyka jest grana i czy można mieć jakieś swoje sugestie, czy nie można w to ingerować. Możecie też sprawdzić w jakich lokalach już pracowali, czy są to jakieś znane miejsca, albo bardzie prestiżowe i dla ilu osób są w stanie obsłużyć taką imprezę. Dla mnie np. nie ma problemu, czy gram imprezę na 40 czy na 240 osób, czy jeszcze po jakimś koncercie wchodzę grać dla całego stadionu. Ale osoby początkujące mogą nie radzić sobie np. z opanowaniem stresu. Jeżeli mówimy też o imprezach na 150 czy 200 osób, sprawdźcie czy w ogóle sprzęt nagłośnieniowy który posiada poradzi sobie z taką ilością ludzi. Jeszcze inną sprawą są zabawy, dla mnie nie kłopotu z przeprowadzaniem jakiś zabaw, konkursów, oczepin czy podziękowań albo tego co ustaliłem z klientem, ale wiem, że są Dj, którzy się tego nie podejmują lub po prostu tego nie robią, bo zajmują się tylko i wyłącznie graniem.
FotoBudka 360 jest to najnowsza atrakcja którą możemy wykorzystać zarówno na weselu, 18-stce czy imprezie firmowej. Świetnie sprawdza się również w reklamie, gdy chcemy zaprezentować dany produkt jak np suknie ślubne lub po prostu chcemy zrobić ciekawy klip z życzeniami od firmy dla naszych klientów. FotoBudka 360 jest specjalna platformą z obrotowym ramieniem, do którego zamocowany jest telefon. Dzięki aplikacji nagrywamy niepowtarzalne filmy, które w epoce social mediów błyskawicznie jesteśmy w stanie przekazać do tych osób z którymi chcemy się podzielić tym materiałem.
Jesteście na początku przygotowań weselnych ?? A może jest tyle rzeczy do wyboru, że nie wiecie na co się zdecydować ?? Od 2005r. uczestniczę w organizacji różnego rodzaju imprez. Z chęcią podzielę się z Wami swoim doświadczeniem i postaram się podpowiedzieć w różnych kwestiach. Wszystkie Pary które zdecydują się na podpisanie ze mną umowy, mają zapewnione darmowe konsultacje weselne.